Deze 7de editie van de Brugse Kaasmarkt is met zijn 55 standhouders en trouw publiek ondertussen een vaste waarde geworden. Traditiegetrouw pakken de organisatoren ieder jaar uit met een aantal nieuwigheden.
Zo creëerde de Brugse chocolatier Spegelaere als vervolg op de kaaspraline dit jaar het “kaaskoekje”, opnieuw op basis van de Brugge Prestige uit 2009. Bij de ruim 55 standjes was er dit jaar opnieuw een primeur te ontdekken bij de stand van Brugge Kazen. Daar kon je voor het eerst proeven van de Dentelle Caractère, een kaas die verwijst naar de traditie van het kantklossen in Brugge. Filip Claeys van sterrenrestaurant De Jonkman werd, omwille van de originele manier waarop hij kaas verwerkt in zijn gerechten, verkozen tot de nieuwe ambassadeur van de Kaasmarkt.
Zoals op de vorige edities waren de kaasdragers van Alkmaar en de Alpenhoornblazers opnieuw van de partij om te zorgen voor de nodige folklore. In navolging van het Blaaskapellenfestival van vorig jaar, koos de organisatie dit jaar voor een aantal accordeonorkesten om de Kaasmarkt op te luisteren. Naar aanleiding van het 10-jarige bestaan van Milcobel, kreeg de jaarlijkse ballonwedstrijd ook een extra grote prijzenpot mee, met een unieke ballonvaart als hoofdprijs.